Jak być odpornym na stres?

Czas czytania: 4 minuty

W poprzednim wpisie opowiedziałam swoją historię dokąd doprowadził mnie stres i praca pod presją czasu. Dziś chciałabym podzielić się sposobami na stres. Wyróżnia się 8 czynników, które kształtują odporność na stres. Oto one:

𓆸

Wrażliwość na sygnały wewnętrzne

Ważne jest aby nie przestawać obserwować siebie i swojej reakcji na zachodzące sytuacje, zwłaszcza te nerwowe i trudne.

Wskazówka: Zamknij oczy. Połóż rękę na swoim sercu i zobacz jak szybko bije. Następnie w myślach przeskanuj całe swoje ciało i prześledź co się z nim dzieje. Czy czujesz się rozluźniony czy spięty? Czy oddychasz spokojnie i głęboko czy szybko i płytko? Na ile czujesz strach lęk? Zatrzymaj się, zrozum i doświadcz tego co obecnie przeżywasz.

𓇣

Zdolność do zwierzeń

Wyrzucaj wszystko co myślisz i czujesz do swoich najbliższych, albo nawet do obcych. Nawet jeśli są to przykre i trudne emocje. Zwierz się ludziom, którzy cię nie oceniają i nie zmienią o tobie zdania. Świetnie sprawdza się w tej roli rodzina, przyjaciele czy coach.

Wskazówka: Dobrze jest też zapisywać emocje i odczucia. Później można je przeczytać bez obawy, że coś umknie i zagnieździ się głęboko w organiźmie.

Twardość

Silna osobowość to nie jest bycie w ciągłej gotowości do walki. To zaangażowanie w relacje, przekonanie dotyczące kontroli nad własnym życiem i wyborami oraz traktowanie nowych sytuacji jako wyzwania, a nie problemy.

Wskazówka: Zadaj sobie pytania: Czy moje relacje z innymi są dobre? Czy jestem z nich zadowolony? Co dobrego otrzymuje dzięki nim? Czy jestem świadom że mam wpływ na swoje życie? Czy wiem, że mogę podjąć wybór? Czy nowe sytuacje traktuje jako ciekawe wyzwania? Czy mam świadomość tego, że sobie poradzę? A następnie zamień odpowiedzi w afirmacje, czyli zdania, które z Tobą zostaną w trudnych sytuacjach.

𓇟

Asertywność

Brak asertywności prowadzi do stresu, złości i konfliktów. Czasami tych najgorszych, czyli wewnętrznych. Nauczenie się mówić „nie” to dbałość o własne potrzeby i swobodne wyrażanie własnego zdania. Zostało udowodnione, że osoby asertywne mają silniejszy układ odpornościowy i są zdrowsze.

Wskazówka: Kiedy kolejny raz zgodzisz się na coś bez zgody ze sobą spróbuj taki wybór przeanalizować. Oceń co zahamowało cię przed odmową? Wypisz korzyści z asertywnego zachowania w tej sytuacji. Wyobraź sobie, że ta sytuacja dzieje się po raz kolejny i odmów. Jak się czujesz? Zapamiętaj to uczucie i wyobraź je sobie przy kolejnej trudnej sytuacji związanej z postawą asertywną.

𓆹

Budowanie związków opartych na miłości

Niewiele tu trzeba dodawać. Związki oparte na bezinteresownej miłości, to źródło szczęścia, zdrowia i rozwoju. Sama chęć bycia w takiej relacji jest budująca.

𓆱

Zdrowe pomaganie

Osoby, które pomagają innym mają dużo lepsze relacje ludźmi, doświadczają poczucia sensu, są bardziej pogodni i zdrowsi.

Wskazówka: Zaangażuj się w pomoc innym. Wpłać kilka złotych na fundację – można tutaj. Warto poczuć na własnej skórze siłę wolontariatu. Możliwości pomaganie jest wiele. Skorzystaj z tego, a sam zyskasz.

𓇚

Złożoność JA

Równowaga jest odpowiedzią na każde pytanie dotyczące zdrowia. Medycyna wschodu mówi o tym od 5000 tysięcy lat, a my nadal nie umiemy zachować proporcji. Badania psychologiczne dowodzą, że ludzie, którzy angażują się w różne obszary swojego życia i rozwijają różne aspekty osobowości są zdrowsi, bardziej szczęśliwi i mają wyższą samoocenę.

Wskazówka: Świetnie sprawdza się tutaj zasada 3×8: 8 godzi snu, 8 godzin pracy, 8 godzin rozwój własny, dbanie o swoją kondycje fizyczną i psychiczną, relacje, przyjemności i relaks. Tak niewiele, a tak wiele.

֍

Uważność

To nic innego, jak bycie tu i teraz, ale nie takie powierzchowne, jakie ja uprawiałam dotychczas, ale takie naprawdę głębokie. To jest skupienie się na jednej rzeczy, którą się robi w danym momencie. Jeśli jest to rozmowa z przyjacielem, to zachowywanie się tak jakby nic, poza tym człowiekiem nie istniało. Jeśli jest to nauka, to zrezygnowanie z wszystkich rozpraszaczy. Jeśli są to ćwiczenia, to jesteś tylko ty i twoje ciało.

Wskazówka: Polecam przeczytać wspaniałą książkę „Gdziekolwiek jesteś: bądź” Kabat-Zinn Jon. Teraz jest okazja i można kupić komuś pod choinkę.


503 Wyświetleń
Follow:
Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *